ISO-norm richtlijn 4: test je tekst

Eerder vertelde ik over de ISO-norm voor heldere taal die in juni 2023 wereldwijd is vastgesteld. 



Daarbij horen vier principes van duidelijke teksten volgens de norm: 


• Relevantie: lezers krijgen de informatie die ze nodig hebben in de tekst.


• Vindbaarheid: ze vinden die informatie gemakkelijk terug in de tekst.


• Begrijpelijkheid: ze begrijpen die informatie.


• Bruikbaarheid: ze kunnen de informatie makkelijk gebruiken. 



Principe 4: Lezers kunnen de informatie makkelijk gebruiken. 


Bij principe 4 bruikbaarheid adviseren we vooral je tekst te testen, testen, testen.


Communicatie wordt beter als je weet wat je doelgroep wilt. Dat doe je door te onderzoeken wie je doelgroep is en te testen wat je maakt. En door te meten of je oplossing z'n werk doet. 



Dat kan heel eenvoudig. Vraag het je buurvrouw of aan een collega. 


Meer weten over allerlei manieren van testen en meten? Ga naar de website van gebruiker centraal

 

 

 

FEMFATAAL
Boschstraat 35
4811 GB Breda
06 48797440






Algemene voorwaarden Privacybeleid